Motyw krzyża wybrzmiał w naszym kościele

W niedzielę 18 marca odbył się pierwszy koncert z cyklu Muzyka u Dietla 2018.

W tę mroźną jak na drugą połowę marca niedzielę zebrani uczestnicy koncertu – około 25 osób, miało okazję uczestniczyć w Poranku Muzyki Organowej w wykonaniu znanego i często u nas koncertującego artysty – pana Zdzisława Smucerowicza. Przygotował on dla nas mini-koncert pt. Motyw krzyża u niemieckich kompozytorów baroku.

Koncert podzielony był na trzy części, w każdej z nich artysta zagrał dwa utwory, poprzedzone specjalnym wstępem, w którym pan Smucerowicz z chóru organowego opowiadał o genezie powstania tych otworów, ich znaczeniu i o ich autorach.

W pierwszej części zabrzmiały dwie aranżacje popularnego chorału Christ lag in Todesbanden (Chrystus leżał w więzach śmierci). Chorał ten skomponował Marcin Luter w 1523 r., ale później wielu wykonawców w dobie baroku chętnie do tego utworu powracało, inspirując się nim i pisząc na jego podstawie własne aranżacje. Pierwszą z nich była wersja niemieckiego kompozytora, Georga Böhma. Druga to utwór Johanna Sebastiana Bacha, najwybitniejszego kompozytora wszech czasów, nazywanego piątym ewangelistą.

W drugiej części Zdzisław Smucerowicz przedstawił dwie swoje improwizacje popularnych pieśni pasyjnych: Ty. coś cierpiał za nas (autorstwa Jerzego Trzanowskiego z 1636 r.) oraz O Jezu, grzechy swoje (można je znaleźć w śpiewniku ewangelickim pod numerami: 164 i 144). Druga z tych pieśni była również potem śpiewane przez wiernych podczas nabożeństwa.

Z kolei w trzeciej części zabrzmiał jeden z ostatnich utworów J.S. Bach – Kontrapunkt I (Contrapunctus I, BWV 1080), w którym artysta świadomie wykorzystuje cztery dźwięki B-A-C-H. Dźwięki te jednocześnie składają się na jego nazwisko – Bach), ale także tworzą tytułowy motyw krzyża. Jeśli bowiem prześledzić ich wysokość, to rosną i opadają, tak jak belka i ramiona krzyża. Bach świadomie użył tego motywu komponując swoje krótkie fugi – kontrapunkty. (Dobrze można to prześledzić na zapisie wykonania Kotrapunktu na youtubie: tutaj). Drugim utworem w ostatniej części była improwizacja bachowskiego Kontrapunktu I w wykonaniu organisty. Warto podkreślić, że do Kontrapunktów Bacha wracali też muzycy tzw. II szkoły wiedeńskiej, działający w XX wieku.

Motyw krzyża jest przypominany nie tylko w okresie Wielkiego Postu. To krzyż Chrystusa – jego mękę i śmierć na krzyżu za ludzkość – stoi w centrum nauki chrześcijańskiej. Przypomnienie tego faktu tzw. teologię krzyża (theologiae crucis) postawił Marcin Luter w centrum ewangelickiej doktryny. Tym bardziej cieszy to, że taki motyw wykorzystał artysta w swoim pasyjnym koncercie.

Poniżej kilka zdjęć z koncertu. Zdjęcia wykonane przez p. Michała Kusiaka. Za udostępnienie zdjęć serdecznie dziękujemy.

Wszystkich powitał ks. proboszcz

Artysta przy pracy

Artysta opowiada o granych przez siebie utworach…

…a wszyscy słuchają z zaciekawieniem

Zdzisław Smucerowicz i organy

Każdy grany utwór ma swoją ciekawą historię.

Po koncercie rozpoczęło się nabożeństwo. Kazanie wygłosił ks. Adam Malina. Natomiast po nabożeństwie chętni mieli możliwość zwiedzenia kościoła z przewodnikiem, wysłuchania historii powstania parafii oraz zadawania nurtujących pytań.

Następny koncerty w ramach cyklu Muzyka u Dietla – 22 kwietnia (w 3. Niedzielę po Wielkanocy) o 11:00. Będzie to również Poranek Muzyki Organowej w wykonaniu Zdzisława Smucerowicza – koncert Preludia w niemieckiej muzyce organowej. Serdecznie zapraszamy.

Cykl Muzyka u Dietla jest dotowany przez Miasto Sosnowiec w ramach projektu wspierania inicjatyw kulturalnych na 2018 rok. Za wsparcie Miasta serdecznie dziękujemy.